Losowe zdjęcie |
|
Ikarus 415.14E #66 nowe
Komentarzy: 0 Tomasz S.
|
|
|
|
|
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne |
|
(Hits: 5966)
Podkategorie |
|
|
http://legnica.fotopolska.eu/foto/844/844977.jpg?m=1456677765
|
Nazwa producenta: Ikarus
Nazwa modelu: Ikarus 280.26
Podwozie: Ikarus 280
Nadwozie: Ikarus 280
Produkcja: 1971-2003
Silnik: Rába D2156HM6U
Producent: Rába
Nazwa: D2156HM6U
Pojemność skokowa (w cm³): 10350 cm³
Maksymalna moc: 141 kW (192 KM), przy prędkości (obrotów na minutę): 2100 rpm
Maksymalny moment obrotowy (Nm): 697Nm, przy prędkości (obrotów na minutę): 1300 rpm
Cylindry: 6
Skrzynia biegów: Csepel ASH-75-2
Producent: Csepel
Nazwa: ASH-75-2
Rodzaj skrzyni biegów: Manualna
Ilość biegów: 5
Produkcja: 1981-1989
Nazwa: S6-90U
Rodzaj skrzyni biegów: Manualna
Ilość biegów: 6
Pod licencją: ZF S6-90U
Produkcja: 1989-1992 (wóz 1062 i 1064, oraz prawdopodobnie wozy: 1063, 1065, 1066 i 1067).
Układ Drzwi: 2-2-2-2 harmonijkowe (4-4-4-4)
Długość: 16500 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3160 mm
Całkowita pojemność pasażerska: 160
Miejsc siedzących: 35
Minimalny poziom podłogi: 920 mm
Maksymalny poziom podłogi: 940 mm
Inne informacje:
Wersja dla Polski
Produkcja: 1981-1992
|
|
|
|
|
|
Nazwa producenta: Jelczańskie Zakłady Samochodowe Jelcz-Laskowice.
Nazwa modelu: Jelcz M11
Podwozie: Ikarus 260
Produkcja: (1971-2002)
Nadwozie: Jelcz M11
Produkcja: (1984-1990)
Silnik: Rába D2156HM6U
Producent: Rába
Nazwa: D2156HM6U
Paliwo: Diesel
Pojemność skokowa (w cm³): 10350 cm³
Maksymalna moc: 141 kW (192 KM), przy prędkości (obrotów na minutę): 2100 rpm.
Maksymalny moment obrotowy (Nm): 697 Nm, przy prędkości (obrotów na minutę), 1300 rpm.
Cylindry: 6.
Skrzynia biegów: Csepel ASH-75-2.
Producent: Csepel.
Nazwa: ASH-75-2.
Rodzaj skrzyni biegów: manualna.
Biegi: 5.
Układ Drzwi: 2-2-2
Długość: 11000 mm.
Szerokość: 2500 mm.
Wysokość: 3080 mm.
Całkowita pojemność pasażerska: 100 miejsc.
Miejsc siedzących: 30.
Minimalny poziom podłogi: 970 mm.
Maksymalny poziom podłogi: 970 mm.
Produkcja: (1984-1990).
|
|
Nazwa producenta: Jelcz
Nazwa model: Jelcz PR110U / M
Podwozie i nadwozie: Jelcz PR110
Producent: Jelcz
Nazwa: PR110
Produkcja: (1975-1992)
Silnik: WSK Mielec SW680/78/1
Producent: WSK Mielec
Nazwa: SW680/78/1
Paliwo: Diesel
Pojemność skokowa (w cm³): 11100 cm³
Maksymalna moc: 136 kW (185 KM), przy prędkości (obrotów na minutę): 2200 rpm
Maksymalny moment obrotowy (Nm): 710Nm, przy prędkości (obrotów na minutę): 1400 rpm
Cylindry: 6
Skrzynia biegów: FPS Tczew S4-95 / S6-90
Producent: FPS Tczew
Nazwa: S4-95 / S6-90
Rodzaj skrzyni biegów: Manualna
Biegi: 4 / 6 (6-cio biegowe skrzynie posiadały pojazdy, które miały je wymienione w WPK).
Liczba Napędów: 1
Układ Drzwi: 2-2-2
Liczba Osi: 2
Liczba modułów: 1
Długość: 12000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3040 mm
Całkowita pojemność pasażerska: 110 miejsc
Miejsc siedzących: 36
Minimalny poziom podłogi: 642 mm
Maksymalny poziom podłogi: 957 mm
Produkcja: (1975-1983) PR110U, (1983-1992) PR 110M
|
|
|
|
|
(MAN) MAN NLxx3-13,7 (A26/A36)/MAN NLxx3 Lion`s City (MAN D2066LUH43 265kW/360HP 10518cm3 EEV) (Voith D864.5(4)) [2-2-2,2-2-0,2-2-1]
|
|
|
|
Nazwa producenta: Neoplan Polska.
Nazwa modelu: Neoplan N4020.
Nadwozie: Neoplan N40xx.
Producent: Neoplan.
Nazwa: N40xx.
Produkcja: (1989-1999).
Silnik: DAF GS200M.
Producent: DAF.
Nazwa: GS200M.
Paliwo: Diesel.
Pojemność skokowa (w cm³): 8662 cm³.
Maksymalna moc: 200 kW (272 KM).
Cylindry: 6.
Turbo: Tak.
Standard emisji: Euro-1.
Skrzynia biegów: Voith D851.3.
Producent: Voith.
Nazwa: D851.3.
Rodzaj skrzyni biegów: Automat.
Biegi: 3.
Retarder: Tak.
Układ Drzwi: 2-2-2.
Długość: 14600 mm.
Szerokość: 2500 mm.
Wysokość: 2780 mm.
Całkowita pojemność pasażerska: 149.
Miejsc siedzących: 40.
Minimalny poziom podłogi: 320 mm.
Maksymalny poziom podłogi: 635 mm.
Wyprodukowany: (1996-1999).
Pod licencją: Neoplan N4020.
Dotyczy pojazdu o numerze taborowym: 101.
|
|
|
I właśnie codzienna, wieloletnia praktyka spowodowała, że MPK Legnica zamówiło do swoich autobusów silniki MAN, co wynika z przyjętej strategii unifikacji zespołów napędowych - wszystkie pojazdy dolnośląskiego przewoźnika są wyposażone w jednostki napędowe MAN oraz skrzynie biegów ZF. Zdaniem prezesa MPK - Franciszka Łosia, sprzyja to m.in. bardziej wydajnej i szybszej obsłudze serwisowej i dlatego w trzech legnickich Solarisach Urbino 10 zastosowano pionowy, 6-cylindrowy silniki MAN serii D0836 LOH 03 Euro 3 ze sterownikiem wtrysku EDC MS 6,4, o pojemności 6871 cm3, mocy 162 kW (220 KM) przy 2000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 850 Nm przy 1200-1800 obr./min. Współpracuje on z 4-stopniową skrzynią biegów ZF 4HP 502 zintegrowaną z retarderem - odłączanym przez ABS oraz wyłącznikiem na tablicy rozdzielczej. Opcjonalnie można zastosować 3-stopniową skrzynię biegów Voith 851.3. Warto dodać, że w systemie centralnego smarowania zastosowano urządzenie Vogel KFUS 2-64, natomiast odpowiedni poziom oleju w misce olejowej automatycznie reguluje urządzenie Oilmaster firmy Groeneveld. Urbino 10 posiada nowoczesną instalację elektryczną CAN-bus, gdzie główne wiązki elektryczne zostały poprowadzone w kanale pod dachem. W jej ramach połączono urządzenia sterujące komponentami nadwozia, drzwi, skrzyni biegów, silnika i układu hamulcowego. Dzięki temu na centralnym wyświetlaczu deski kierowcy pokazywane są dokładne informacje o stanie urządzeń w autobusie. "Dziesiątki" seryjnie wyposażane są w hamulce tarczowe na wszystkich osiach i sterowany elektronicznie, pneumatyczny układ hamulcowy EBS (Electronic Brake System) firmy WABCO. Zapewnia on skuteczniejsze, a jednocześnie łagodniejsze hamowanie. Układ EBS jest nowoczesnym rozwiązaniem łączącym właściwości działania dotychczas stosowanych układów - ABS (zapobiegającego poślizgowi na mokrej nawierzchni) i ASR (zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu). Pozwala precyzyjnie i bez wysiłku dozować jego siłę. Dzięki temu czas reakcji na działanie kierowcy jest krótszy niż w tradycyjnym pneumatycznym układzie hamulcowym, co znacznie podnosi wskaźnik bezpieczeństwa. Jednocześnie system EBS nieustannie kontroluje zużycie klocków hamulcowych na poszczególnych kołach i tak rozdziela siłę hamowania, aby ich zużycie było optymalne i jak najbardziej równomierne. Zaprogramowanie systemu EBS dla potrzeb pojazdów komunikacji miejskiej jest inne niż w przypadku autobusów turystycznych, gdyż jego parametry dobrano pod kątem specyficznych warunków jazdy po mieście (częste postoje na światłach i przystankach, jazda z mniejszymi prędkościami, nieregularne obciążenia itd.). We wnętrzu autobusu wygospodarowano większą powierzchnię niskiej podłogi m.in. dzięki zastosowaniu tylnej osi portalowej ZF AV 132S 900, pozwalającej na montaż ogumienia "supersingle" - pojedynczych opon o rozmiarze 385/55 R22,5. Dzięki temu rozwiązaniu poszerzono szerokość przejścia pomiędzy tylnymi nadkolami do 850 mm (wcześniej 625 mm) oraz poprzez obniżenie wagi pojazdu ograniczono zużycie paliwa. Kolejny czynnik pozytywnie wpływający na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych to powiększenie powierzchni okładzin ciernych, co powinno przełożyć się na wydłużenie ich okresu żywotności. Zdaniem producenta, model Urbino 10 posiada proporcjonalnie największą powierzchnię niskiej podłogi w porównaniu z innymi dotychczas produkowanymi seriami z Bolechowa, osiągając imponujący rezultat - 12,4 m2 niskiej podłogi na 19,2 m2 powierzchni wnętrz". Legnicka "dziesiątka" Solarisa może zabrać na swój pokład 75 pasażerów, w tym 20 na tapicerowanych fotelach firmy Ster typu 6MN. Drzwi (otwierane do wewnątrz firmy Kiekert) w układzie 1-2-2 mają szerokość: 860 mm (I drzwi) i 1350 mm (II i III drzwi). Pracę drzwi kontroluje układ elektro-pneumatyczny z systemem rewersyjnym, uniemożliwiającym przytrzaśnięcie pasażera. Przy prędkości autobusu powyżej 3 km/h następuje automatyczne zablokowanie wszystkich drzwi. Otwarcie dowolnych drzwi włącza dopiero hamulec postojowy. Wysokość wejścia do autobusu wynosi 360 mm, natomiast dzięki zastosowaniu funkcji "przyklęku" układu poziomującego ECAS firmy Wabco, tą wartość można zmniejszyć o około 80 mm. Wszystkie szyby w Urbino 10 zostały wklejone we wnęki ścian . Okna boczne są wyposażone u góry w przesuwne szyby (3 po lewej stronie i 2 po prawej), które zapewniają naturalną wentylację. To kolejna różnica w porównaniu z modelami dostarczonymi dla Mobilisa, gdzie wprowadzono dotychczas rzadko stosowane w autobusach nowszej generacji, odsuwane okna. Z jednej strony okna te zwiększają znacznie powierzchnię, przez którą do wnętrza wpada świeże powietrze, natomiast z drugiej strony - otwierają szeroką drogę do popisu dla nastoletnich pasażerów, którzy na pewno będą próbowali się wychylać przez okna. O ten aspekt bezpieczeństwa pasażerów spytamy podczas zbliżającego się wywiadu z prezesem Mobilisu - Eugeniuszem Szymonikiem. Oprócz przesuwnych szyb, napływ świeżego powietrza do legnickich midi-busów wymuszają dwie klapy dachowe sterowane manualnie oraz dwa sufitowe wentylatory wyciągowe. Odpowiednią temperaturę w chłodne dni utrzymują grzejniki konwektorowe, znajdujące się przy lewej ścianie pojazdu, oraz trzy dmuchawy (2 stopniowe) ulokowane pod pasażerskimi siedzeniami. Jako ogrzewanie dodatkowe wprowadzono piec firmy Eberspacher z termostatem. Warto tutaj zaznaczyć, że legnickie Urbino 10 nie zostały wyposażone w klimatyzację kabiny kierowcy, co stało się już standardem przy zakupie nowych pojazdów przez polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. W legnickich "dziesiątkach" wprowadzono system informacji wizualnej, opierający się na nowoczesnych tablicach diodowych serii ETL firmy R&G z Mielca. Ponadto zainstalowano tej samej firmy kasowniki KRG-6 z możliwością dziurkowania i drukowania oraz wykonano instalację (zasilającą i podłączenie do autokoputera) pod kasę fiskalną, które mają się pojawić w autobusach MPK obsługujących linie miejskie w przyszłym roku. Z lewej strony drugich i trzecich drzwi legnickich Urbino 10 zastosowano zewnętrzne, podświetlane przyciski do otwierania drzwi. System ten po upowszechnieniu się w komunikacji tramwajowej, obecnie wkracza na coraz większą skalę do taboru autobusowego, gdzie swoją przydatność może szczególnie wykazać w pojazdach obsługujących linie o słabej frekwencji. Przy okazji, będąc przy temacie frekwencji, dodajmy, że wśród egzemplarzy Urbinetto 10 zamówionych przez Mobilis, pięć pojazdów posiada systemem informacji pasażerskiej IRMA, który zlicza wszystkich pasażerów wchodzących i wychodzących z autobusu z dokładnością +/- 1 pasażer na dzień pracy. Daje to przewoźnikowi dokładną informację o natężeniu w określonym okresie na danej linii. W dobie maksymalnego dostosowywania taboru do liczby przewożonych pasażerów, jest to niewątpliwie przydatne urządzenie. Jego zalety na polskim rynku doceniły już m.in. firmy: ZKM Białystok, MPK Poznań, MZK Wejherowo i PKM Jaworzno. Na zakończenie tej krótkiej prezentacji konstrukcji, zatrzymajmy się na chwilę przy cenie legnickiego Urbino 10, która wyniosła 758 718,00 zł, w tym VAT - 136 818,00 zł. To główny powód tak słabego rozpowszechnienia w Polsce miejskich midi-busów o niskim przebiegu podłogi. Jeżeli katalogowy koszt 10-metrowego autobusu Solarisa o pojemności 75 - 82 pasażerów wynosi 636 000 zł, a pojazdu 12-metrowego o pojemności 105 pasażerów - 675 000 zł, to nie ma się co dziwić, że jak na razie przedsiębiorstwa miejskie dość sceptycznie podchodzą do tego typu konstrukcji. Tegoroczne dostawy dla firm: Mobilis (52 szt. Solaris Urbinetto 10), MZA Warszawa (15 szt. MAN NM 223) i MPK Legnica (3 szt. Solaris Urbino 10) są pierwszymi, większymi oznakami ożywienia w tym segmencie rynku i wiążą się bezpośrednio ze zmniejszaniem się ilości przewożonych pasażerów. W tej sytuacji przewoźnicy szukają oszczędniejszych systemów zarządzania taborem, a jednym z przyjętych tutaj wariantów jest zakup mniejszych, bardziej ekonomicznych konstrukcji klasy midi, przeznaczonych do obsługi linii o słabszym natężeniu ruchu pasażerskiego. Główną ich zaletą jest niższe zużycie paliwa (od 5 do 10 % mniej niż pojazdy 12-metrowe), lepsza zwrotność i wyższy wskaźnik wykorzystania pojazdu. Jednak przy obecnym wysokim udziale pracy kierowcy w kosztach przewozowych (około 50 % ceny wzkm), ta oszczędność przynosi zysk rzędu 20-30 groszy na 1 wzkm. To dla wielu przedsiębiorców zbyt mało, aby inwestować w nowy o tabor o mniejszej pojemności i dlatego jeszcze długo autobus 12-metrowy będzie standardowym pojazdem komunikacji miejskiej. MPK Legnica - podstawowe dane statystyczne Obecnie skład taboru MPK Legnica przedstawia się następująco: 3 szt. Solaris Urbino 10, 5 szt. MAN NL 223, 20 szt. Neoplan N41016, 2 szt. Neoplan K4016, 12 szt. Neoplan 4020, 8 szt. Urbino 12, 9 szt. Ikarus 280, 10 szt. Jelcz M11 i 11 szt. Jelcz M120. Łącznie w zajezdni firmy przy ulicy Domejki 2 stacjonuje 80 autobusów, w tym 57 pojazdów to konstrukcje niskowejściowe lub niskopodłogowe. Ich średni roczny przebieg wynosi 55 991 km. W 2002 roku autobusy MPK Legnica wykonały 4 527 tys. wzkm, w tym na terenie samej Legnicy 3 889 tys. wzkm i przewiozły 14 975 tys. pasażerów. Dla porównania - w 1998 r. zrealizowano 5 923 tys. wzkm, na terenie Legnicy - 4 478 tys. km i przewieziono 22 795 tys. osób. Przedsiębiorstwo obsługuje łącznie 18 linii miejskich ( w tym 2 nocne), 6 linii podmiejskich (na terenie gmin: Jawor, Krotoszyce, Kunice, Prochowice, Złotoryja, Legnickie Pole) oraz 2 linie bezpłatne, dofinansowywane przez supermarkety. Spółka zatrudnia ogółem 290 osób, w tym 154 kierowców. Pełne dane statystyczne na temat funkcjonowania firmy MPK Legnica można znaleźć tutaj. Podczas uroczystości przekazania trzech autobusów Solaris Urbino 10 mieliśmy przyjemność porozmawiać z prezesem MPK Legnica - Franciszkiem Łosiem, który przekazał nam wiele interesujących wiadomości na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zapis tego wywiadu znajduje się tutaj.
Czytaj więcej: http://www.infobus.pl/solaris-urbino-10-dla-mpk-legnica-tysieczny-autobus-z-bolechowa-na-polskich-drogach_more_81.html
|
|
|
|
|
|
|
|
Znaleziono zdjęć: 1 na 1 stronie(ach). Wyświetlone zdjęcia: 1 do 1.
|